Zasady pobierania opłat za studia pierwszego, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie, w tym w szczególności terminy ich wnoszenia, reguluje Uchwała nr 17/III/2019 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 27 marca 2019 roku w sprawie zasad pobierania i zwalniania z opłat za usługi edukacyjne na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim.
Na podstawie przepisów tej uchwały, student może ubiegać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat za usługi edukacyjne oraz o rozłożenie ich na raty lub przedłużenie terminu wniesienia tych opłat, po spełnieniu przewidzianych warunków. Należy pamiętać, że uzyskanie zwolnienia z opłat za pierwszy rok studiów jest niedopuszczalne. Wniosek o zwolnienie z opłaty za usługi edukacyjne, o rozłożenie opłat na raty lub przedłużenie terminu wniesienia opłaty, student składa do Dziekana swojego Wydziału, za pośrednictwem sekretariatu ds. studenckich w jednostce. Wzór wniosku można znaleźć na stronie epi.uj.edu.pl/studenci/podania.
Student niezadowolony z otrzymanego rozstrzygnięcia może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Rektora UJ.
Wymienione wnioski należy składać w sekretariacie ds. studenckich Zakładu Lingwistyki Komputerowej UJ w terminie do 20 września roku poprzedzającego rok akademicki, którego dotyczy opłata. Wniosek może być złożony po upływie tego terminu, jeżeli przyczyna uzasadniająca zwolnienie lub obowiązek wniesienia opłaty powstały w trakcie roku akademickiego. W takim przypadku wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od powstania przyczyny lub obowiązku wniesienia opłaty, nie później jednak niż do końca maja danego roku akademickiego.